Om föreningen

Republikanska föreningen verkar för att Sverige avskaffar monarkin och inför republik. Föreningen är partipolitiskt obunden och har vuxit till 7 073 medlemmar sedan starten 1997.

Republikanska föreningens historia

Allt började med att människor hörde av sig och ville gå med i en förening som egentligen inte fanns. Så då fick den startas på riktigt.

svenskar är just nu medlemmar i Republikanska föreningen

Styrelseledamöter

• Niclas Malmberg
    Vetenskapsjournalist och kulturentreprenör, Uppsala
    niclas.malmberg@repf.se
    0723-62 89 60
    "I en demokrati, där all makt utgår från folket, kan inte offentliga ämbeten och maktpositioner ärvas, utan tillsätts genom direkta eller indirekta val. Det är dags att nu ta det sista steget för att avveckla den rest från ett fördemokratiskt samhälle som ännu finns kvar."
  • Jennie Nises
    Socionom, Dala-Floda
    Vice ordförande
    jennie.nises@repf.se
    073-774 75 44
    "Monarkin är inget vettigt alternativ. Skulle vi välja statsskick idag skulle vi aldrig välja monarki. Så varför inte ändra till något bättre?"
    Maria Backman
    Företagare, Uppsala
    maria.backman@repf.se
    070-572 01 98
    ”Offentliga ämbeten bör inte gå i arv. I en modern, västerländsk demokrati är det enda rimliga att medborgarna själva väljer sin statschef.”
  • Jonathan Rosén
    Förändringsledare, Bagarmossen
    jonathan.rosen@repf.se
    076-311 17 26
    "Demokrati behöver alltid försvaras och utvecklas. Som republik utvecklas Sveriges demokrati och vi ökar vår trovärdighet när vi verkar för demokrati i andra delar av världen."
    Daniel Ådin
    Gymnasielärare och kommunfullmäktiges ordförande (S), Skellefteå
    daniel.adin@repf.se
    070-69 890 99
    "Som gymnasielärare i samhällskunskap och historia ser jag helst att monarkin bara behandlas i det senare ämnet."
  • Malin Michaelson
    Arkitekt MSA/Projektledare, Göteborg
    malin.michaelson@repf.se
    "Vårt av demokrati genomsyrade samhälle har gamla rester av ett odemokratiskt feodalsamhälle som vi idag mer förknippar med totalitära stater och diktaturer. Det är värt att arbeta för ett avskaffande av den sortens ärvda privilegier."
  • Nils Karlsson
    Tillgänglighetssamordnare, filosof och författare, Malmö
    nils.karlsson@repf.se

Kontakta oss

Använd gärna det här formuläret för att kontakta Republikanska föreningens kansli. Vi svarar så snabbt vi kan!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna, krönikorna och uppropen genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Skickas ut en gång i månaden.